Hvordan jobber norske bedrifter egentlig med bærekraft, og hvilke dilemmaer møter de når hensyn til miljø, økonomi og samfunn skal balanseres? Det har 110 samfunnsøkonomielever ved Blindern videregående skole undersøkt.
Publisert: 16. desember 2025
I årets bærekraftsprosjekt, gjennomført i samarbeid med Oslo Science City, Universitetet i Oslo og NHO, har elevene undersøkt hvordan norske bedrifter arbeider med bærekraft og klimarisiko.
På avslutningsseminaret i Forskningsparken 26. november presenterte prosjektgruppene sine funn for representanter fra skole, forskning og næringsliv, og flere av gruppene løftet frem både muligheter og dilemmaer innen bærekraftig omstilling.
Siden mai har elevgruppene intervjuet og besøkt fem selskap som alle står midt i det grønne skiftet: Novo Nordisk, Storebrand, Equinor, Multiconsult og Thermo Fisher. Flere av elevene opplevde prosjektet som en konkret og motiverende måte å se samfunnsøkonomi i praksis.

– Jeg opplevde at dette prosjektet ga meg et innsyn i hvordan næringslivet faktisk opererer når det kommer til bærekraft. Det var interessant å erfare bedrifter samt samfunnsøkonomisk teori i praksis, og ikke bare gjennom en lærerbok, forteller Herman Hansli, som er elev ved Blindern vgs.
Bærekraft handler ikke bare om moral
Blant årets bedrifter som ble undersøkt er nevnte Novo Nordisk og Thermo Fisher Scientific.
Henrik Bugge var en av elevene i gruppen som undersøkte Novo Nordisk. De fant ut at bærekraft ikke bare handler om moral.
– For selskaper som Novo Nordisk er det også en strategisk nødvendighet i et marked der grønn omstilling har blitt lønnsomt, sier Henrik Bugge.

Novo Nordisk har over hundre år med historie innen utvikling av insulin og legemidler, og arbeider i dag globalt med både sykdomsforebygging, bærekraftsmål og utslippsreduksjoner.
Underveis i prosjektet oppdaget elevene interessante spenninger mellom selskapets moralske ambisjoner og økonomiske realiteter, og diskuterte også paradokset ved at selskapet både tjener penger på medisiner, og samtidig jobber for å forebygge sykdommer som disse medisinene behandler.
– Jeg er imponert over elevenes engasjement og hvor godt de hadde satt seg inn i vårt arbeid med bærekraft. Det kom mange gjennomtenkte og kritiske spørsmål fra salen, noe som førte til gode diskusjoner om hva bærekraft innebærer, både generelt og for oss i Novo Nordisk. Jeg gleder meg allerede til å møte nye elever neste år, sier Sara G. Hauge, bærekraftsansvarlig i Novo Nordisk Norge.
Axel Simonsen deltok i en annen elevgruppe og undersøkte Thermo Fisher Scientific.
– Jeg syntes at Thermo Fisher var en bedrift som jobber etisk, sørger for en grønn overgang, og samtidig driver med noe av det viktigste innenfor helse og forskning. De er flinke til å følge tiltak, og klarer å ha god vekst innad i selskapet.
Thermo Fisher Scientific jobber globalt med vitenskapelig teknologi og produserer blant annet Ugelstad-kulene i Norge, små magnetiske kuler som brukes i diagnostikk, kreftbehandling og DNA-analyser.

– Elevene var reflekterte og de fikk belyst problemstillingen fra flere kanter ved nettopp å stille gode spørsmål, sier Hanne-Sofie Pedersen, senior prosjektleder i Thermo Fisher.
Elevene fant både positive og negative eksterne virkninger: teknologien har reddet millioner av liv, men produksjonen innebærer bruk av kjemikalier som kan skade miljøet. Selskapet jobber nå med å utvikle en ny, mer miljøvennlig versjon av kulene.
– Den grønne omstillingen er for oss et konkurransefortrinn, forteller Pedersen.
Elevenes blikk: Teori møter virkelighet
Kjell Wilhelm Wold-Hansen er lærer ved Blindern vgs og forteller at han gjennom prosjektet opplever at elevene får god kunnskap om dilemmaene selskapene står overfor.
– Alle bedrifter har gode intensjoner, men i møte med realpolitikk og krav til inntjening kan det være vanskelig.
Wold-Hansen får støtte fra lærerkollega Anne Aarhus, de mener begge at prosjektet treffer godt med intensjonene i Fagfornyelsen.
– Det er viktig i de nye læreplanene at elevene lærer å utforske på egenhånd, dette prosjektet gir god anledning til det, sier Aarhus.
Samarbeid mellom skole, forskning og næringsliv i praksis
Bærekraftprosjektet på Blindern videregående ble gjennomført første gang i 2021. Da ble elevenes funn presentert under et åpent arrangement på det lokale folkebiblioteket.
Idar Kreutzer, områdedirektør i NHO, vurderte og kommenterte alle presentasjonene. Han er er også imponert over arbeidet elevene har gjort:
– De beskriver utfordringene, forklarer hvordan bedriftene bidrar og utfordrer der de mener det er behov for høyere ambisjoner. Det er inspirerende å oppleve engasjementet alle viser, og vi blir alle litt klokere av å høre presentasjonene, forteller Kreutzer.

Chul Christian Aamodt fra BI Startup og Ingrid Kristine Vanebo, stipendiat på Økonomisk institutt ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet på Universitetet i Oslo, bidro med spennende presentasjoner.
Dette prosjektet er et eksempel på hvordan skole, universitet og næringsliv kan samarbeide om utforskende læring, gi elever innsikt i reelle samfunnsutfordringer og bidra til å utvikle neste generasjons problemløsere. De sterke kunnskapsmiljøene i Oslo Science City har bistått undervisningen gjennom kontakt med bedrifter og relevante kunnskapsmiljøer.
– Vi i Oslo Science City har samarbeidet med Blindern VGS om dette spennende bærekraftsprosjektet gjennom flere år. Det er alltid veldig morsomt å følge ivrige elever, og å høre hva de kommer frem til, forteller Katrine Vetlesen i Oslo Science City og takker samtidig rektor Hege Haugland og de engasjerte lærerne Anne Aarhus og Kjell-Wilhelm Wold-Hansen for samarbeidet.
Hun trekker også frem Oslo kommune som en av initiativtakerne og medlemmene i Oslo Science City. Forskningsparken har stilt med lokaler og rigg.