Derfor samler vi de ledende kreftene rundt helsedata

Norge har unike helseregistre i verdensklasse, men veien fra forskningsmiljøene til pasientbehandling og næringsutvikling tar for lang tid. For å gå fra ord til handling har Oslo Science City og HelseOmsorg21-rådet (HO21) etablert en handlingsorientert samarbeidsplattform. Møtet onsdag 20. mai 2026 var det tredje strategiske rundebordet i rekken.

Publisert: 23. juni 2026

Hvorfor er disse rundebordsmøtene så kritiske? Norge og Europa står i en ny geopolitisk og sikkerhetspolitisk virkelighet, samtidig som et økende demografisk press krever at vi løser store samfunnsoppgaver med færre ressurser.

Guri Rørtveit, administrerende direktør i FHI.

Helse og livsvitenskap er utpekt som en av Norges viktigste faglige vekstmotorer etter oljealderen. Helsedataene våre, ofte omtalt som «gullet vårt», har imidlertid ingen verdi før de tas aktivt i bruk til pasientbehandling.

Naboland som Danmark og Finland er allerede langt fremme med å koble strategier til dedikerte ressurser og konkrete planer for gjennomføring. Hvis Norge skal unngå å havne bakpå i det globale markedet, må tempoet skrus opp.

– Det som er helt fantastisk, er at vi har skapt denne handlingsorienterte arenaen på tvers av institusjoner og offentlig-privat sektor, sier Christine Wergeland Sørbye, administrerende direktør i Oslo Science City.

Under dette tredje møtet samlet plattformen nok en gang sentrale beslutningstagere på feltet, hos Helse Sør-Øst.

Nøkkelaktører på feltet, samlet rundt samme bord.

Rundebordet brakte nøkkelpersoner som blant andre statssekretær i Helse- og Omsorgsdepartementet Ellen Rønning-Arnesen, leder for HO21-rådet Per Morten Sandset, administrerende direktør i Helse Sør-Øst Terje Rootwelt, og OUS-direktør Bjørn Atle Bjørnbeth sammen med FHI-direktør Guri Rørtveit.

Målet er å fjerne de nasjonale flaskehalsene som bremser forskningen. Dette krever tettere samordning av søknadsprosesser og en felles, ubyråkratisk tolkning av personvernregelverket (GDPR og EHDS) i dialog med Datatilsynet, representert ved Susanne Lie.

Møtene holdes for å sikre at innovative, medisinske verktøy raskt kan tas i bruk i helsetjenesten. Blant eksemplene som ble løftet frem var den nordiske sykehusalliansen NUHA, VALO-prosjektet for kreftdata, og professor Ole Andreassens forskningssamarbeid om bruk av KI for tidlig påvisning av demens.

Professor Ole Andreassen ved Universitetet i Oslo.

For å lykkes sitter blant annet IT-direktør ved Universitetet i Oslo (UiO) og leder for den nasjonale helsedatainfrastrukturen NORTRE, Gard Thomassen, rundt samme bord som globale industrigiganter som AstraZeneca, Novartis og Legemiddelindustrien (LMI) ved Monica Larsen. Med Idar Kreutzer fra NHO som debattleder, forlater aktørene rommet med konkrete oppfølgingspunkter. Prosessen stopper ikke opp; det rigges for forpliktende handling.